Аби ця реформа на краще!

1435222694_seminar-po-decentralizaciyi-1

18 червня в Кременчуцькій мерії відбувся інформаційний семінар «Подолання стереотипів стосовно децентралізації на основі кращих закордонних практик та українських законодавчих ініціатив», котрий проводили експерти Українського інституту міжнародної політики. Говорили про перспективи та недоліки, які можливі в ході створення об’єднаних територіальних громад.

Найбільше часу на семінарі, в якому взяли участь представники міської влади, а також голови селищних рад Кременчуцького району, зайняло обговорення доцільності об’єднання сіл та міст. Так, наприклад, голова Кременчуцької райради Володимир Сіора вважає, що набагато простіше було б ліквідувати двовладдя, просто прибравши державні адміністрації та створивши виконкоми на місцях. А той сценарій, котрий пропонується, на думку пана Сіори, призведе до вимирання сіл.
-Міста та села і так уже дуже пов’язані одне з одним – переконують представники Українського Інституту Міжнародної Політики (УІМП), адже місто забезпечує село роботою та соціальними послугами. Тим більше, бюджет міста зазвичай в 3-4 рази більший від бюджета села, тому села самі повинні бути зацікавлені в об’єданні з районним центром. Місто ж не втратить нічого, якщо якесь село відмовиться до нього приєднувати.
Переваг – безліч?
Турбувало присутніх і застосування нових назв: повіт, регіон. Експерти пояснили, що то лише тимчасовий захід, аби відрізняти райони та області, в котрих пройшло об’єднання, від тих, де воно триває.
— Проте, головне в процесі децентралізації – це не дати нові назви (типу громада, повіт, регіон), а забезпечити дієву зміну адміністративного устрою в країні. Головне – це звести на нуль всі нежиттєздатні територіальні громади і наблизити сферу послуг максимально до людей. Аби кожна бабуся знала, що, коли занедужає, швидка до неї прибуде за 20 хвилин, — зазначає голова правління УІМП Ростислав Томенчук. — Громада отримає статус і повноваження міста обласного значення, що передбачає прямі стосунки з державним бюджетом України (за умови об’єднання до 15 жовтня передуючого бюджетного року). Області і райони – проміжні ланки розподілу коштів, зникнуть. Усі жителі Об’єднаної територіальної громади обиратимуть спільну раду, де будуть представлені депутати від усіх сіл, селищ та містечок. Рада матиме власні виконавчі органи та спеціалістів (юрист, спеціаліст із фінансів, інвестицій, соціального розвитку) і зможе більш ефективно залучати ресурси для свого розвитку. На місцях посадовою особою місцевого самоврядування буде староста, що також буде членом виконавчого комітету.
Гроші в громадах не розтануть
Є така стара байка. Один король хотів дізнатися, чому до казни надходить мало грошей. Зібрав чиновників, та й почали вони думати. Думали не один день, але зрозуміти, куди діваються гроші, не змогли. Тоді до короля звернувся блазень і попросив принести великий шматок льоду, а всіх чиновників вишикував в один ряд, останнім поставив короля. Потім блазень взяв лід і велів чиновникам передавати його один одному по черзі. Коли ж лід дійшов до короля, то правитель отримав малесеньку крижинку – частинка льоду залишилися на руках чиновників у вигляді води.
Адміністративна реформа має скоротити цей чиновничий ланцюжок в обидва боки – більше грошей буде залишатися у місцевих бюджетах, та й у загальнодержавний вони також потраплятимуть без зайвих посередників. Окрім того, існує й безліч інших переваг.
Громада самостійно буде визначати пріоритети, планувати власний економічний розвиток, формувати бюджет та залучати інвестиції. До речі, контактувати із закордонними інвесторами громади зможуть напряму і брати участь в грантових конкурсах. Громада зможе використовувати кошти Державного Фонду регіонального розвитку (на це закладено 3 млрд. грн. в держбюджеті, більше 100 млн. грн. на кожну область)
Держава буде надавати слабшим громадам допомогу – субвенцію – шляхом вирівнювання за податком на прибуток та податком на доходи фізичних осіб. (Така практика існує, наприклад, в Німеччині, коли економічно більш розвинена західна частина країна платить «податок на бідність» — аби допомогти відсталій пострадянській східній частині. – ред..)
Але і це ще не все! Земельні ресурси в межах об’єднаної територіальної громади перейдуть в управління громадян. Громада самостійно визначатиме можливості забудови, надаватиме дозволи на прийняття будинків в експлуатацію. Також вона матиме можливість створити муніципальну міліцію, котра буде утримуватися за кошти громадян. Розвиток інфраструктури, а саме – надання послуг ЖКГ, утримання вулиць і доргі, освітлення та благоустрій пасажирських перевезень на території громади – все будуть визначати мешканці.

«Кременчук зацікавлений в розширенні своїх меж»
Володимир Сіора, голова Кременчуцької районної ради:
— Мене цікавить питання, як вигідніше сільським радам – приєднуватися до міста чи об’єднуватися між собою? Справа в тому, що ніяких ініціатив від міської ради не було – вони почали надходити лише останнього тижня і лише тим сільрадам, які знаходяться у плані перспективного адміністративного розширення Кременчука. Уже з цього виникає думка, що місто зацікавлене в розширенні своїх площ. Ще до обговорення депутати міської ради виділяли земельні ділянки на території сільських рад.
Я пропоную Кременчуку приєднатися до району — ми виділимо вам території, аби ви винесли промзони з міста, ми вирішимо ваші питання з побутовими відходами, бо Деївська гора себе вичерпала. Ми вирішимо питання з інвесторами. Ми наділимо вас землею для будівництва і заводів і будинків

У Польщі децентралізація влади пройшла у 2 етапи: перший почався з 1992 р., другий – в 1998-1999 рр. Проте й досі деякі громади об’єднаються, населені пункти переходять від одної громади до іншої. Цікаво, що в Польші існує так званий «податок Робін Гуда», де розвинені громади віддають частину своїх грошей при досягненні більше 150% прибутку на душу населення.

Полтавщина «за» реформу
Минулого тижня Полтавська облрада майже одностайно проголосувала за скорегований Перспективний план формування територій громад. Відповідно в області розпочався процес децентралізації влади, заявив голова облради Петро Ворона.
Понад місяць в області тривало обговорення запропонованого Полтавською ОДА проекту рішення. Як зазначив губернатор Валерій Головко, всі зауваження і пропозиції громад враховані. Отже, на карті Полтавської області з’являться 59 об’єднаних громад (зараз на Полтавщині 503 сільські, селищні та міські ради, 1840 населених пунктів). Ще 200 сільських рад вирішили не об’єднуватися і на сьогодні залишаються у старих межах.
Як зазначив голова облради Петро Ворона, ухвалення Перспективного плану дає можливість тим громадам, які виявили бажання об’єднатися, працювати у новому форматі. Громади, що вирішили утриматися від об’єднання, будуть існувати як і раніше, або на основі Закону України «Про співпрацю територіальних громад».
У Кременчуцькому районі буде 7 громад (Камянно-Потоцька, Недогорская, Омельницька, Піщанська, Пришибская та ін.). Крім того, в районі буде 4 округи: Кременчуцький, Комсомольський, Кам’яно — Потоцький, Ялинцевський.
Перспективний план буде надалі доповнюватися з урахуванням рішень місцевих громад.

Напишіть відгук